منیفولدها یکی از اجزای مهم موتورهای خودرو هستند و نقش بسیار مهمی در عملکرد موتور دارند. وجود پیچیدگیهای فنی در طراحی موتورهای جدید باعث شده است تا تنوع و تعداد منیفولدها در بازار افزایش یابد. دو نوع از منیفولدها منیفولد تقویتی TU5 و منیفولد سنتی با یکدیگر متفاوت هستند.
منیفولد تقویتی TU5 یک نوع منیفولد با نظام دائرة تلاطمی توأم انتقال حرکت میباشد، در این سیستم فشار با عبور از لولههای کوتاه، برخی از گازها را از پوستههای ورودی منیفولد (که حاوی شیارهای زیادی هستند) جدا میکند. جریان گازها به تدریج در این لولهها فشرده میشود و منجر به افزایش فشار در پوستههای ورودی منیفولد میشود. این نوع منیفولد از عملکرد بهتر و استفاده بهینهتری از سوخت برخوردار است.
منیفولد سنتی، یکی از نوع منیفولدهای موجود در بازار است که در طیف وسیعی از خودروها مورد استفاده قرار میگیرد. در این نوع منیفولد، گازهای خروجی از سیلندرها با هم ترکیب شده و به سمت منیفولد از طریق یک شیر پلاستیکی یا فلزی احتراقی روانه میشود.
در نتیجه، تفاوت دیگری که در منیفولد تقویتی TU5 و منیفولد سنتی مشاهده میشود، همان استفاده از لولههای تقویتی است که باعث شده است که منیفولد تقویتی TU5 از عملکرد بهتری برخوردار باشد. با توجه به این تفاوتها، منیفولد تقویتی TU5 معمولاً در موتورهای مدلهای جدید خودروها استفاده میشود، در حالی که منیفولد سنتی به طور معمول در موتورهای دست دوم و خودروهای قدیمیتر کاربرد دارد.
تفاوت منیفولد تقویتی tu5 با سیستم منیفولد سنتی در موتورخودرو
در موتورهای خودروها برای بهبود عملکرد و افزایش قدرت موتور از سیستم منیفولد استفاده میشود. سیستم منیفولد شامل لولههای هواست که هوای ورودی را به مخازن سوخت و هوا منتقل میکند. در چند سال اخیر منیفولد تقویتی TU5 با سیستم منیفولد سنتی در موتورخودرو مقایسه شده است.
منیفولد تقویتی TU5 شامل یک منیفولد انفجاری است که دارای ورودیهای جداگانه برای هر سیلندر موتور میباشد. به عبارت دیگر، هر سیلندر موتور دارای یک لوله منیفولد جداگانه است که به یک مخزن هوا و سوخت متصل میشود. این منیفولد برای بهبود راندمان موتور و افزایش قدرت، فشار بیشتری را به مخازن سوخت و هوا اعمال میکند.
در مقابل، سیستم منیفولد سنتی دارای یک منیفولد انفجاری است که ورودیهای هوا و سوخت را برای تمامی سیلندرها در یک نقطه ترکیب میکند. این نوع منیفولد به دلیل ترکیب هوا و سوخت در یک نقطه، فشار خروجی کمتری تولید میکند به علت این که بسیاری از هوا و سوخت قبل از دسترسی به سیلندرها تلف میشود.
استفاده از منیفولد تقویتی TU5 سبب ایجاد فشار بیشتری در مخازن سوخت و هوا شده و بهبودی در مصرف سوخت و افزایش قدرت موتور را به همراه دارد. با توجه به تفاوت در ساختار سیستم منیفولد تقویتی TU5 با سیستم منیفولد سنتی، این نوع منیفولد مبتنی بر خصوصیات موتور و تنظیم مشخصات هوا و سوخت میتواند برای موتورهای مختلف مناسب باشد. در کل، منیفولد تقویتی TU5 به علت بهبود راندمان و افزایش قدرت ابزار بسیار موثری است که در صنعت خودرو سرمایهگذاری شده است.
(موتورخودرو، منیفولد تقویتی tu5، منیفولد سنتی، تفاوت
موتورهای خودرو دارای چند قسمت اصلی مانند سیستم سوخترسانی، سیستم تهویه، سیستم خنک کننده، سیستم تعلیق، سیستم ترمز و منیفولد هستند.
منیفولد، قسمتی از سیستم سوخترسانی موتور است که یک تیوپ بزرگی است که سوخت را به سیلندرهای موتور تحویل میدهد. در موتورهای تزریقی سوخت، منیفولد تقویتی tu5 استفاده میشود. این نوع منیفولد، دوامترینی بیشتری دارد، باعث افزایش قدرت موتور میشود و مواد ضایعاتی کمتری تولید میکند.
اما منیفولد سنتی، نوع دیگر منیفولد است که برای موتورهایی که با سیستم سوخت خودرو کار میکنند، به کار میرود. این نوع منیفولد، به دلیل طراحی سادهتر و ارزانتر، در بعضی از خودروها استفاده میشود.
تفاوت اصلی بین منیفولد تقویتی tu5 و منیفولد سنتی، در عملکرد آنها است. اگرچه هر دو منیفولد، وظیفه انتقال سوخت به موتور را دارند، ولی منیفولد tu5، در مقایسه با منیفولد سنتی، توانایی تحویل سوخت بیشتری به موتور دارد و سبب افزایش قدرت موتور میشود.
بنابراین، در انتخاب منیفولد برای خودرو، علاوه بر مبلغ آن، همچنین نیازهایی مانند قدرت موتور و میزان کارکرد خودرو باید در نظر گرفته شود. در حالی که منیفولد تقویتی tu5 برای افزایش قدرت موتور و کاهش ضایعات طراحی شده است، منیفولدهای سنتی میتوانند گزینه مناسبی برای خودروهای ساده باشند.
"تفاوت منیفولد تقویتی tu5 با سیستم منیفولد سنتی در موتورخودرو (منیفولد، تقویت، tu5، سیستم، سنتی
منیفولد در یک موتور خودرو، وظیفه جمعآوری گازهای خروجی از سیلندرها را دارد و آنها را به سیستم تعلیق هدایت می کند. در سیستم منیفولد سنتی، هر یک از سیلندرهای موتور، یک شاخه منیفولد مجزا دارد که گازهای خروجی از آن خارج می شود. در این سیستم، هر یک از منیفولدها در یک فضای محدود در داخل موتور قرار دارند.
اما در سیستم منیفولد تقویتی TU5، یک منیفولد بزرگ تر از سایر منیفولدهای موتور به کار گرفته می شود. این منیفولد بزرگ از چند شاخه تشکیل شده است که هر یک به یکی از سیلندرها وصل می شود. با این روش، هر یک از گازهای خروجی توسط یک منیفولد بزرگ دریافت شده و به سیستم تعلیق هدایت می شود. با این کار، جریان هوای خروجی موتور بسیار بهینه و سریع تر رسیدن به تعلیق ممکن است.
جذب گازهای خروجی به منیفولد تقویتی TU5 بسیار بهینهتر و سریعتر از سیستم منیفولد سنتی است. با استفاده از این سیستم، خروجی موتور به شکلی تنوع پذیر و انعطاف پذیر بوده و می تواند برای رانندگان رفع نیاز های حساس آنها در مورد عملکرد موتور و خودرو بهتر انجام شود. برخلاف سیستم منیفولد سنتی که در مناطقی که در آن موتورها تنظیم می شوند با نویز هایی همراه است، سیستم منیفولد تقویتی TU5 با نویز کمتری همراه است و برای رانندگان و مسافران خودرو به شکلی کم صدا و ارام سفر می کند.
"(مزایا و معایب موتورخودرو با tu5
مزایا و معایب موتورخودرو با tu5
موتور TU5، یا همان موتور پژو، یکی از معروفترین و استفادهشوندهترین موتورها در خودروهای روز دنیاست. این موتور از دیدگاه مصرف سوخت، قدرت، بازده و سازگاری با محیط زیست مزایا و معایب خاصی را دارا است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
مزایا:
1- مصرف سوخت: یکی از بزرگترین مزایای موتور TU5، مصرف کم سوخت این موتور است. به دلیل بهرهوری بالای این موتور، شما برای رانندگی با این خودرو، کمبود در سوخت هیچگاه مشهود نخواهید داشت.
2- بازده: موتور TU5، در کنار مصرف کم، بازدهی بالایی نیز دارد. این موتور، با قدرت و طاقتبخشی بالای خود، شما را از هر نظر مطمئن میکند که در هر شرایطی به شما میتواند خدمت کند.
3- سازگاری با محیط زیست: از دیگر مزایای موتور TU5، سازگاری با محیط زیست است. این موتور بهصورت کامل با استانداردهای زیستمحیطی، مانند EURO 5، سازگار است و انتشار آلایندهها در عملیات و کارکرد آن به حداقل ممکن محدود میشود.
معایب:
1- افزایش صدا: یکی از عیوب قابلذکر موتور TU5، افزایش صدای آن در برخی موارد است. برخی خودروهایی که از این موتور استفاده میکنند، صدای بلند آن را برای راننده و سرنشین آزاردهنده قرار میدهند.
2- نرخ تعمیرپذیری بالا: یکدیگر از عیوب موتور TU5، نرخ تعمیرپذیری بالای آن است. برخی از قطعاتی که در این موتور استفاده میشوند، مدام به خرابی و نیاز به تعویض اند.
3- قدرت پایین: موتور TU5 برای موارد خاصی که نیاز به قدرت بالایی دارند، مانند رانندگی در مسابقات، قابل استفاده نیست. قدرت پایین این موتور، در حال توان رانندگی در سرعتهای بالا، میباشد که در برخی موارد بازدهی با این موتور تخفیف خواهد داد.
موتور TU5، با مزایای و معایبی که فرض کردیم، یکی از بهترین موتورهای خودروهای جهان است و حتی با عیوبی که دارد، با نظر به بازدهی که در شرایط معمولی دارد، معدل عمومی خود را به خوبی حفظ خواهد کرد.
"(تفاوت منیفولد تقویتی tu5 با سیستم منیفولد سنتی در موتورخودرو
منیفولد تقویتی TU5 و منیفولد سنتی در موتورهای خودروها دو نوع منیفولد هستند که برای تنظیم جریان هوا و سوخت ورودی به سیلندرهای موتور استفاده میشوند. این دو نوع منیفولد در طراحی و کارکرد خود تفاوتهایی دارند که مهمترین آنها در ادامه بیان میشود.
در منیفولد سنتی، هوا و سوخت به صورت مخلوطی با فشار بالا به داخل سیلندرهای موتور تزریق میشود. این نوع منیفولد به طور معمول از فلز درست شده و در برابر حرارت و شوکهای مختلف مقاوم است. با این حال، در صورتی که اندازه و طول این منیفولد صحیح نباشد، نتایج ناامیدکنندهای در عملکرد موتور خودرو ایجاد میکند.
از طرفی، منیفولد تقویتی TU5 که به طور کلی در موتورهای پژو 206 و 207 استفاده میشود، شامل یک سیستم منعطف از لولههای خاص است که به منظور کنترل جریان هوا و سوخت از هر سو به سیلندرهای موتور ایجاد شده است. این منیفولد یک پوشش درونی چندلایه دارد که به همراه لایه های لاستیکی به منظور جذب ارتعاشات و تقویت عملکرد و همچنین کاهش صدا و ارتعاش بدون تاثیر منفی بر دقت عملکرد موتور، طراحی شده است. با این حال، منیفولد تقویتی TU5 از طریق ابزارهای خاصی نظیر پنل کنترل مجهز به منطقه ارتباط با کامپیوتر محصور و نیاز به تعمیرات و تنظیمات در صورت عیبهای حاصل از محافظتهای بیشتری را دارا میباشد.
با اخذ به عنوان قابل توجه این دو نوع منیفولد، شایسته است برای صرفه جویی در هزینهها و حفظ عملکرد موتور، با توجه به نیاز و عملکرد خودرو، نوع مناسب از منیفولد را جهت استفاده انتخاب نمایید.
منبع
مقالات مشابه
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- معرفی کیت کلاچ تقویتی با کیفیت عالی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی